2013. augusztus 28., szerda

Betűtanulás: CS betű

Sokat gondolkodtam, hogy melyik ABC-t tanítsam meg Nórinak. A magyart, vagy az angolt? Ha a magyart abból a kiterjesztett változatot (ami tartalmazza a Q, W, X, Y betűket is), vagy csak 40 betűt? Hogyan tanítsam meg az ékezetes betűket és a kettős betűket és mi legyen a DZ és a DZS betűvel?... Túl sok kérdés... Többnyire még nem tudom rájuk a választ.

Eredetileg nem szerettem volna sem az ékezetes betűket, sem a duplabetűket megemlíteni Nórinak. De olyan aranyos feladatokat talátlam a "cs" betűvel kapcsolatosan, hogy nem tudtam ezeket kihagyni...
Bár az is fejtörést okozott, hogy az angolban cs-nek ejtett szavak (amik ugye ch-val kezdődnek) megemlítésre kerüljenek-e. Végül nem mondtam külön ezek nevét Nórinak angolul, de lentebb feltüntetem, ami angolul is "cs" hanggal kezdődik.

Szóval jöjjön pár "cs" betűs projekt!

Első projekt: "CS" betű - csillag, csillógós

Hozzávalók:
  • 1 db fehér A4-es lap (kartonpapír még jobb)
  • ceruza (esetleg színes filctoll)
  • ragasztó
  • csillagos konfetti
  • csillámok (esetleg csillámpor)
Előkészíületek: rejzoljunk a lapunkra egy nagy nyomtatott "CS" betűt.


Beragasztóztam a betűt és megkértem Nórit, hogy ragasztgassa rá a csillagokat. Amikor ezzel elkészült elővettük a csillámokat és ezzel is megszórta a betűket.


Második projekt: csibekészítés papírtányérból (chicken)

Hozzávalók:
  • 1 db fehér papírtányér
  • 1 db A4-es sárga papír
  • 2 db narancssárga zseníliadrót
  • citromsárga ujjfesték
  • két fekete apró kör (ez lesz a csibe szeme)
  • pici darab piros papír (a csőrnek)
  • ceruza
  • olló
  • ragasztó
Előkészületek: vágjuk ki a csibe csőrét a piros papírból. 

Mondtam Norcinak, hogy csibét fogunk készíteni. 
Az első lépés, hogy körberajzoltam mindkét kezét Nórinak a sárga lapon. Mondtam neki, hogy ez lesz a csibe szárnya (szerintem ez igen erős képzavart okozott szegény gyermekemnek...).
Majd megkérdeztem tőle, hogy milyen színű legyen a csibénk. Norci határozott válasza: "Lila!" Mivel túl unalmas és konzervatív vagyok, mondtam Nórinak, hogy inkább legyen sárga. 
Amíg Nóri az ujjfestékkel kiszínezte a csibét, én körbevágtam a kézvonalait. Kicsit hagytuk száradni a festéket. Azután felragasztottuk a két Nóri kézlenyomatot a tányér hátuljára.


Nóri feltette a csibe szemeit és a csőrét (ehhez nem kell ragasztó, a papír jól tapad az ujjfestékre). Végül megformáztam a zseníliadrótokat és rögzítettem a tányérhoz.


Harmadik projekt: csiga papírtányérból

Hozzávalók:
  • 1 db fehér papírtányér
  • selyempapír darabok
  • egy fekete apró kör (a szemnek)
  • két pici darab zseníliadrót (a csiga antennáinak)
  • ceruza
  • ragasztó
  • fekete és piros filctoll
  • olló
Előkészületek: fessük fel a csigavonalat a tányér belsejéből kifelé haladva és rajzuljuk meg a csiga testét. A felesleget vágjuk le. A csigavonalat érdemes fekete filctollal átrajzolni (én ezt elfelejtettem és nem is mutat olyan jól, mert így hiányzik a csigaminta).

Beragasztóztam a csiga házát és mondtam Nórinak, hogy picit gyűrje össze a selyempapírokat és ragasztgassa fel. Aztuán felragasztottuk a csiga szemét és a két zseníliadrótból megformáztam a csiga antennáját és rögzítettem.



Negyedik projekt: cseresznyefa papírtányérból (cherry)

Hozzávalók:
  • 1 db fehér papírtányér
  • pici piros papírdarab
  • pici zöld selyempapír darab
  • zöld ujjfesték
  • piros és barna filctoll
  • pénzérme (nálunk 20 eurócentes)
  • zseníliadrótok
Előkészületek: a pénzérmét a piros papírra helyezzük, körberajzoljuk, a papírt sokszor behajtogatjuk és körbevágjuk. 10 piros korongot vágtam ki. A pénzérmét ezután a papírtányérra tettem és tízszer körberajzoltam, úgy hogy kettesével egymáshoz közel kerüljenek. Barna filccel megrajzoltam a cseresznyék szárait. Kivágtam a selyempapírból 5 db pici levélformát.

Megkértem Nórit, hogy a zöld ujjfestékkel fesse be a tányért. Miközben száradt, elolvastuk Bogyó és Babóca "A barátság" című mesét (ebben Bogyó és Babóca közösen cseresznyéznek). A mese után visszatértünk a papírtányérhoz. Mondtam Norcinak, hogy tegye a kis körökre a piros kivágott köröket és hogy minden cseresznyéhez tegyen egy levelet. Majd a zseníliadrótokból pici darabokat vágtunk le és felragasztottuk (két oldalon tapadó ragasztókkal) a cseresznyékhez.



A feladatokat ez és ez az oldal ihlette.

Itt találjátok az A betűs, a B betűs és a C betűs projekteket.

Csak érdekességként írom le (és főleg magamnak jegyzem fel), hogy Nóri ezeket a betűket ismeri már: A, B, C, Cs, D, E, F, G, I, K, L, M, N, O, Q, R, S, T, U, V.

Nincsenek megjegyzések: