2013. július 31., szerda

Betűtanulás: B betű

Múlt héten a "B" betűről tanultunk. Továbbra is próbáltam arra figyelni, hogy a szavak, amikkel tanuljuk a betűket magyarul és angolul is "B"-vel kezdődjenek.

Első projekt: nyomtatott nagy "B" betű - b, mint buborék (bubble)

Hozzávalók:
  • 1 db fehér A4-es lap
  • 1 db színes A4-es kartonlap
  • buborékfólia
  • színes akrilfestékek
  • ecset
  • olló
  • papírragasztó
  • kis tálka a festék kikeveréséhez/tárolásához
Előkészületek: a fehér A4-es lapra megrajzoltam egy nagy "B" betűt. A buborékfóliából mintákat vágtam ki (kör, négyzet, téglalap, háromszög, csillag, szív). Kikevertem a festékeket pici vízzel.

Nórinak megmutattam, hogy mi a feladat: kiválsztott egy buborékfólia darabot, elmondtuk, hogy az milyen alakú, majd megvizsgáltuk a fóliát. Elmondtam, hogy a buborékos felére fessen valamilyen színnel, majd ezzel nyomdáztunk a "B" betűre. Az elején nem nagyon ment neki a festés az ecsettel, de mondtam, mutattam, hogyan kéne csinálnia és hamar belejött. Alig akarta abbahagyni a festést.




Miután megszáradt a festék, körbevágtam a betűt és a Nóri által kiválasztott színes A4-es kartonpapírra felragasztottuk. Köré ragasztottunk pici matricával "B" betűvel kezdődő dolgokat (banán, boci, béka).


Ezután a játékok között válogattunk olyan állatokat, amik "B" betűvel kezdődnek (boci, béka, bálna, bagoly stb.) és ezekkel báboztunk, meséltünk. Majd ezekkel az állatokkal kapcsolatos magyar és angol verseket, dalokat olvastunk (pl. Boci, boci tarka..., Szélről legeljetek..., a Hóc, hóc katonás könyvben rengeteg ilyen vers van, angolul: Baa, baa black sheep stb.).

Második projekt: kicsi "b" betű - b, mint bab (beans) 

Hozzávalók:
  • 1 db fehér A4-es lap
  • 1 db színes A4-es kartonlap
  • szárazbab (esetleg bulgur)
  • papírragasztó
  • olló
A fehér lapra megrajzoltam egy "b" betűt, beragasztóztam és mondtam Nórinak, hogy ragassza fel a babokat. Mikor ezzel végzett, az üres helyeket (amiből nem sok maradt) megszórtuk bulgurral.


Miután megszáradt, kivágtam és felragasztottuk a színes kartonlapra.

Harmadik projekt: "B", mint bohóc

Hozzávalók:
  • 1 db papírtányér
  • pompomok
  • papírragasztó
  • két szem
  • színes papír
  • csillag konfetti
  • piros filctoll
Előkészületek: a színes papírból vágjunk ki egy háromszöget (ez lesz majd a bohóc sapkája).

Először is megmutattam Nórinak, hogy hogy fog kinézni a bohócunk. A pompomokból lesz a haja, középre piros pompomból az orra, a sapkáját is beigazítottam, a szemeit is. Majd mindent levettem és beragasztóztam a bohóc "fejét". Nórinak mondtam, hogy először a bohóc "haját" kell felragasztani.


Feltette a pompomokat és mondtam, hogy jól nyomkodja le őket. Majd beragasztóztam a bohócorrnak szánt piros pompomot, amit aztán Norca felragasztott. A szemekkel is így jártunk el. A bohóc sapkáját beragasztóztam és ezt kirakosgatta Norci a csillagokkal. A sapkájának a végére is ragasztott egy pompomot. A sapkát végül én ragasztottam fel és a száját is én rajzoltam meg. És íme a mi kis vidám bohócunk!

Negyedik projekt: bogarak (bugs) babakaja kupakból

Hozzávalók:
  • babaétel (szívós) kupakja
  • zseníliadrót
  • alkoholos filctoll
Már egy ideje gyűjtögettem a babaételek kupakjait. Nóri egyetlen féle babaételt volt hajlandó elfogyasztani, a kiszívható fajtát, abból is a gyümölcsösöket. Ezt a jó szokását máig megtartotta és ha úton vagyunk, sokszor ilyen gyümölcsös babakaját eszik. Ezeknek olyan jópofa színes kupakjai vannak, amiket mindig elrakosgattam és most végre eljött a nap, amikor ez értelmet nyert!

Vettem az eurós boltban 1 EUR-ért 60 db zseníliadrótot. Ezek között nincs két egyforma, mindegyik más színű, van köztük vékonyabb, vastagabb, nagyon vastag, csavart. Nórinak annyira tetszettek, hogy mikor megvettük röpke egy órát játsztot velük.

A bogárkészítés roppant egyszerű: Nóri kiválasztotta, hogy milyen színű legyen a bogár teste (kupak), majd hogy milyen színű legyen az antennája és a szárnyai (zseníliadrótok). Mivel innentől kicsit bonyolultabb, a többit én csináltam. Átfűztem a drótokat és formáztam.


Majd arcokat rajzoltunk nekik. Ilyen kis helyes színes bogaraink lettek.


Én, a nagy rovargyűlölő is hamar megbarátkoztam velük és kifejezetten örültem, mikor a sokadik után is mondta Norca, hogy "csináljunk még!"

Ötödik projekt: Bogyó és Babóca feladatok

Hozzávalók:
  • Bogyó és Babóca könyvek
  • kinyomtatott Bogyó és Babóca feladatlap innen
  • egy fehér lapra nyomtatott banán
  • sárga akrilfesték
  • kis szivacsdarab (ecset helyett)
  • színes filctoll
A "b" betűs projektek közül természetesen nem maradhatott ki Bogyó és Babóca. Egyik délután elővettük a Bogyó és Babóca könyveket és olvasgattunk.  
Majd elővettem az Ági blogján talált feladatokat és ezekkel játszottunk. Előre kivágtam és kiszíneztem három málnát. Bogyónak és Babócának kiporcióztuk az adagjaikat. Majd elővettem az itthon található gyümölcsöket és kértem Norcit, hogy adjon nekem egy banánt és két barackot. Aztán adtunk Szellőnek és Dömének is málnákat. Ezeket gyakoroltuk.


Aztán csináltunk egy íráselőkészítő feladatot is: a sünit a szaggatott vonal mentén kellett vezetni a gyümölcsfáig, az egérkét pedig a kereten belül a szőlőig.


Végül készítettem ki sárga akrilfeséket és Nórit megkértem, hogy fesse be sárgára a banánt egy pici szivacsdarabbal.


Hatodik projekt: "b" betűk bogaras matricákból (bugs)

Hozzávalók:
  • 1 db fehér A4-es lap
  • bogaras matricák
  • filctoll
Előkészületek: a fehér lapra megrajzoltam egy nagy és egy kis "b" betűt.
Beszereztem -szintén az eurós boltban- egy matricás füzetet (több, mint 1000 pici matrica van benne, 75 centért) és megkértem Norcit, hogy válogasson bogorakat a matricás füzetből és ragasztgassa ki a "b" betűket. Mit mondjak? Nóri imád matricázni és ez fél óra tuti szórakozás volt.


A végén még átrajzoltam színes filcekkel a "b" betűket.


Hetedik projekt: festés busszal (bus)

Hozzávalók:
  • 1 db színes A3-as kartonlap
  • barna színű akrilfesték
  • tálca a festék kikeveréséhez
  • játékbusz
  • kivágott betűk
  • papírragasztó
  • terítő, vagy újságpapír 
Előkészületek: leterítettem egy műanyag terítőt a padlóra, majd előkészítettem a festéket.

A feladat roppant egyszerű: a játékbusz kerekeit belegörgetjük a fesékbe és a barna (brown) akrilfestékes busszal (bus) keréklenyomatokat csináltunk a kartonpapírra. Bár nem volt egyszerű tologatni a buszt, de Nóri kitartóan próbálkozott.



Miután megszáradt a festék, odaadtam Nórinak egy újságpapírból előre kivágott betűket. Ki kellett válogatnia a "b" betűket.


Én beragasztóztam, Norca pedig felragasztgatta a betűket. Íme a barna akrilfestékes buszlenyomatos, "b" betűs poszterünk.


Nyolcadik projekt: babcsíráztatás

Ezt a hét elejére időzítettük. Egy befőttesüvegbe tettünk vizes vattákat és az üveg falához (hogy jól lehessen látni) tettünk öt szem babot. És vártunk... Mondtam Norcinak, hogy másnapra ki fognak csírázni. Másnap reggel Norca ébredés után szaladt is ki a nappaliba, hogy megnézze a babokat. Délután már jól lehetett látni a csírákat (az ötből kettő nem csírázott ki ennyi idő alatt, így azokat kidobtam).
Azóta minden nap megnézzük. Múlt szerdán kezdtek gyökeret növeszteni a babok. Aztán bezöldültek a csírák.


Szombaton indultak el a levelek. Hétfőre már ilyen szép kis babnövényünk lett. Nagyon jópofa. Nóri mindig lelkesen hozza, hogy "Anya, nézd, ott a csíra!" :)


Ezeken kívül ha épp olyan mesét (pl. Boribon), verset olvastunk (pl. Bóbita), vagy dalt énekeltünk (pl. Boci, boci tartka..., Bújj, bújj zöldág... stb.) amiben szerepel a "b" betű, akkor ezt mindig kiemeltem Nórinak.
Természetesen ismét érdemes megemlíteni azokat a családtagokat, akiknek ezzel a betűvel kezdődik a neve.

Mozgással kapcsolatos feladat pedig nagyon kézenfekvő volt: mikor biciklivel kapcsolatos mesét olvastunk, vagy olyan kirakóval játszottunk, amin volt bicikli, akkor mondtam Nórinak, hogy a bickli (bike) is "b" betűvel kezdődik. Aztán mikor biciklivel mentünk ki sétálni megemlítettem Norcinak, hogy emlékszik-e, hogy a bicikli is bé betűvel kezdődik. Persze a buborékfújás (bubbles) is mindig nagy siker. De a bukfencezés is jó móka a kicsikkel :)

Nórinak már nagyon megy (ez a vidó kb. 2 hónapja készült).



Ha esetleg valaki lemaradt róla, az "A" betűről itt írtam :)
Ötleteket innen és innen vettem.

Nincsenek megjegyzések: