2013. március 3., vasárnap

Utolsó cukormentes hetem

Számomra ez a hét volt a legkönnyebb :) Gondolom azért, mert egyrészt ez volt a legrövidebb hét, másrészt mert láttam a fényt az alagút végén :)

Ez a egész cukormentes próba nagyon tanulságos volt. Elsősorban nem az egészséges életmód miatt csináltam végig, hanem azért mert kíváncsi voltam, hogy meg tudom-e csinálni. (Mint kiderült, nem, hiszen voltak kis botlások.) De ezzel együtt nagyon megérte!

Rájöttem, hogy alapból kevés cukros ételt eszem. A reggeli teámat már évek óta üresen, pici tejjel iszom. A délutáni gyümölcsteámat (vagy Rooibos főzetemet) is ízesítés nélkül szoktam inni. Bolti gyümölcsleveket, szénsavas üdítőket soha nem ittam. Nagyon ritkán, ha vengégek jönnek, veszünk valamit, de máskor rikán fordul elő. Bolti kekszet, édességet, cukorkát soha nem szoktunk fogyasztani. Csokik közül csak a jó minőségű étcsokit szeretjük, de többnyire ezt is sütéshez szoktam felhasználni. Nóri hozzátáplálásakor elkezdtem mellőzni a kristálycukrot az étrendünkből. Egyre több alternatív édesítőszerrel (leginkább mézzel) készült süteményt készítek.
Mindezek ellenére nagyon hiányozott az édesség az elmúlt négy hét alatt. Főleg a házi sütik, a desszertek. Nem csupán az édes íz, vagy a cukor, hanem a "levezető" fogás, a hétvégi ebéd megkoronázása hiányzott. Illetve sokszor a sütik textúráját hiányoltam.

A cukormentesség, ahogy vártam, nem vezetett fogyáshoz (szerencsére hízáshoz sem). Mivel egyébként sem nassolok és nem esek túlzásokba az étekzés területén, nagyon jól tudtam, hogy nem fogyok majd ettől. Nem is ez volt a célom.
Alapból figyelek arra, hogy miket és hogy mennyit eszem. Amellett, hogy sok vizet iszom, naponta 4 alkolommal eszem. Összesen kb. 1200-1400 kalórát fogyasztok. Mindig kicsi tányérból eszem és próbálok nagyon figyelni a kellő folyadékbevitelre (mostanában 1,5-2 liter folyadékot -tea, víz, leves- fogyasztok naponta). Hetente 1-2 alkalommal eszem húst, naponta eszem friss gyümölcsöt, zöldséget. Lefekvés előtt 4 órával már semmit sem eszem.

Amíg mérsékletesen bánunk a cukorral, szerintem nem kell teljesen mellőznünk. De nem szabad elfelejteni, hogy csak párszáz éve épült be a cukor az étrendünkbe. A magas szénhidrát tartalma miatt az evolúció során belénk kódolt ösztönökre hallgatva kívánja olyan rendíthetetlenül a szervezetünk és ha nem figyelünk, akkor mértéktelenül tömjük magunkba.

Nagyon örülök, hogy rátaláltam erre a kihívásra és hogy részt vettem benne. Nagyon elgondolkodtató a dolog és higgyétek el, sokkal többről van itt szó, mint "az egészség zászlaja alatt szenvedni". Egy kis önismereti próba.

Ismét megerősítést nyert a hitem, hogy helyesen mérséklem Nóri étrendjében a cukortartalmú ételeket. Igazából számára nem jelentett nehézséget ez a négy hét :) Nem panaszkodott :) Sőt, egyszer uzsonnára választhatott, hogy kér-e az általam készített zabpelyhes szeletből, vagy inkább narancsot szeretne. A narancsot választotta :) De jellemző rá, hogy a gyümölcsöket, turmixokat részesítí előnyben az édességekkel szemben. Ennek nagyon örülök!

Végül péntek reggel hagytam fel a cukormentességgel. Mint már említettem, Balázs aznap szabadnapos volt. Így reggel korán felkerekdetünk, hogy elmenjünk Malahide-ba a Kerekítőre. Szokás szerint korábbi DART-tal mentünk, így volt még időnk előtte beülni egy teázóba és nyugodtan megreggelizni. Én scone-t kértem a teám mellé :) Bár nem az édes-krémes-habos sütik egyike, de nem is vágytam émelyítő édességre. A nap további részében nem is ettem semmi cukrosat. Szombaton már nem maradt el a desszertezés. Mascarponés-nutellás piskótatekercset készítettem. Egyszerű, bevált, gyorsan elkészíthető finomság.
Megjegyzés küldése