2013. február 5., kedd

No cukor, no édesség februárban

A címből is kiderül, hogy megőrültem :)

Az úgy volt, hogy január 7-én elkezdtem rendszeresen sportolni. Ennek semmi köze az új évhez. Nem hiszek az újévi fogadalmakban. Szerintem ha valamin változtatni akarunk, akkor azonnal kell cselekedni, nem kell megvárni a következő hónapot, vagy hetet és főleg nem az új évet.

Tudjátok, hogy nem vagyok egy fitness istennő, megszállott vagy fanatikus pedig főleg nem. Úgy jött az ötlet, hogy már elég okos és érett (öreg semmiképpen sem!) vagyok ahhoz, hogy tudjam, hogy ha nyáron jól akarok majd kinézni fürdőruhában, akkor biza már most el kell kezdeni tenni érte. Évekig a nyári fürdőruhaszezonra az utolsó 2 hétben készültem fel, kemény koplalással. Amikor fiatal koromban a harmincas barátnőim bölcsen felhívták a figyelmemet, hogy ez csak pár évig működik, ugyanis bizonyos kor felett hiába koplalsz, a kilók meg se moccannak, akkor kedvesen mosolyogtam, hogy óóóó hát hol van az még... Hát tessék, itt van!
Nosztalgikusan idézem fel, hogy minden vizsgaidőszak után 4-5 kilóval kevesebb és pár centivel karcsúbb voltam... Ugyanis a sok stressz rám koplaló hatással van. Szóval a vizsgaidőszak mindig egy tisztító-/fogyókúra is volt egyben.

Na ez most nincs. Helyette van néhány elpuhult, megnőtt idom. Hogy elkerüljem a nyári hisztériarohamot, úgy gondoltam elkezdek tornázni.

A tervem az volt, hogy Nóri alvásideje alatt, hetente legalább négyszer egy óra izomerősítő gyakorlatokat végzek. Az első héten heti négy alkalommal csináltam Béres Alexandra tornáit felváltva. A YouTube-on találtam ezeket, teljes felvételek, egy órás edzésprogramok. Nagyon jól estek. Alexandra stílusa nekem nagyon bejön. Szeretem, hogy elmondja, mikor mi jön, mennyit csinálunk az adott sorozatból, hogy végig velem együtt csinálja, hogy elmagyarázza mikre kell ügyelni egy-egy feladat során. Az egy óra olyan hamar elmegy, hogy észre sem veszem. A feladatok között vannak nehezebbek, de nekem egyik sem volt olyan nagyon izzasztó. Egyszer sem éreztem, hogy nem bírom végigcsinálni, vagy hogy feladom.

A második héten néhány videóját törölték a YouTube-ról és mivel nem akartam mindig ugyanazt a tornasort csinálni, elkezdtem nézelődni. Így akadtam rá Rubint Réka videóira. Az egyik 20 perces karizom gyakorlatát elkezdtem csinálni és kemény öt, azaz 5 percet birtam, utána végem volt.
De nem vagyok az a könnyen feladó típus. Néztem más videókat is tőle és azóta sikerült kitapasztalnom, hogy melyik a nekem megfelelő. Így azóta heti 4-szer egy órát edzek valamelyik Rubint Réka edzésprogramra.
Az első alkalomnál mindig figyelek, próbálom memorizálni milyen feladatok vannak, így a többi alkalommal levehetem a hangot a videóról, mert sajnos Réka hangját, a kiabálását, a megyjegyzéseit nem bírom. Tudom, hogy a lelkesítés lenne a célja, de nálam pont ellentétes hatást ér el: feldühít és legszívesebben kikapcsolnám. De ha csendben nézem, elviselhető. Réka feladatsorai sokkal fárasztóbbak, mindig érzem másnap a hatását. Nagyon praktikus, hogy 20 perces blokkokra osztja az egy-egy izomcsoporttal kapcsolatos feladatokat. A blokkokat tetszés szerint lehet kombinálni. De ha kevés időnk van, akkor naponta elég egy 20 perces blokkot megcsinálni. Ez fizikailag sem olyan megerőltető.

Na és akkor innen kanyarodnék el az eredeti témához, hogy tegnap láttam a facebook-on, egy gasztroblogger, Zizi felhívását. Arról van szó, hogy Zizi februárban cukor- és édességmentes diétára fogja a családját és aki szeretne, vele tarhat. Azok közül, akik végigcsinálják, Zizi választ egy nyertest.

Mivel úgyis mozgok (már negyedik hete), ezért úgy gondoltam magasabbra teszem a lécet és belevágok a cukormentes étrendbe. Tegnap este láttam a felhívást és szerencsére aznap nem is ettem cukrosat, úgyhogy bár nem tudatosan, de a tegnapi nappal, azaz hétfővel kezdtem a diétát.

A kihívásban tiltólistán van mindenfajta cukor (kristály-, por-, nád-, pálma- stb.), méz, szirupok (agavé-, juhar-, rízs- stb.), továbbá azok az élelmiszerek, amelyek ezeket tartalmazzák. Ezek mellett tilos a kávé, fekete tea, kakaó és az alkoholos italok fogyasztása is.

Zizi heti bontásban beszámol a kihívásról, én is majd igyekszem írni arról, hogy miket és mennyit eszem és hogy hogy bírom a diétát.

A cukorról való lemondás számomra hatalmas kihívás. A bolti édességek, csokik, kekszek mellőzése nem lesz gond. Alapból nem eszünk ilyesmit. Ha nincs házi édesség, akkor sem fanyalodok rá a bolti nyalánkságokra. Nálunk a kekszek, csokik, cukorkák vígan elvannak hónapokig is és sokszor a kukában landolnak. Viszont a házi sütikről nagyon nehéz lesz lemondanom. A sütiket nemcsak a végeredményért szeretem csinálni, hanem a sütés öröméért, hogy bekapcsolhassam a KitchenAid-emet, a sütőmet és hogy valami igazán finomat és szépet alkothatok.
Hetente kb. két alkalommal készítek valamilyen sütit. Alapból igyekszem mellőzni a cukrot, ezért sokszor mézet használok édesítőként. Ezekből Nóri is szokott enni. Naponta egyszer eszem az általam sütött édességekből. Néha előfordul, hogy egy-két napig nincs itthon süti, olyankor simán kibírom édesség nélkül. Illetve hetente kb. egy alkalommal reggelire lekváros kenyeret, vagy műzlit eszem. Nassolni egyáltalán nem szoktam. Olyan nincs, hogy csak úgy csipegetek, vagy bekapok egy falatot. Szóval az lesz nehéz, hogy a berögzült dolgokat, mint édes reggeli, desszert az étkezések végén, vagy a délutáni tea mellé, elhagyjam.

Azt viszont előre tudom, hogy Zizi feltételeit nem tudom maximálisan betartani, ugyanis a reggelim mellé muszáj fekete teát innom, így ezt megtartom. De minden mást igyekszem, nagyon-nagyon igyekszem betartani.

Kicsit tartok attól, hogy az édesség hiányát majd szénhidráttal próbálom pótolni, így erre is külön figyelek majd, ugyanis nem szeretném ha a cukormentes kalandot súlygyarapodással zárnám.

A kihívásba nem vonom be Balázst :) De biztos nem lesz panasza, hiszen Ő bent a Google-ben sokféle finomságot ehet :) Nórival viszont nem lesz gondom. Vele egyszerű betartani a dolgot, hiszen alapból kerülöm az étrendjében a cukor használatát.
Megjegyzés küldése